PKP Intercity rozważają zatrzymywanie części pociągów kursujących linią 8 na przystanku Radom Wschodni. Taka zmiana znacznie poprawiłaby skomunikowanie radomskiego portu lotniczego. Jej wejście w życie wciąż nie jest jednak pewne.
Budowa przystanku Radom Wschodni była motywowana – między innymi – chęcią poprawy dojazdu na radomskie lotnisko (
oddalone od nowego obiektu o ok. 2,5 km). Dowóz do portu lotniczego mają zapewnić miejskie linie autobusowe.
Inwestycję zaplanowano z rozmachem: jej częścią jest budowa dwóch nowych wiaduktów drogowych ul. Żeromskiego (
część finansowana przez władze miasta), obszernej przeszklonej poczekalni,
wind i ruchomych schodów. Jeszcze w 2020 r. rozpoczęły się związane z nią prace przy zabudowie
nowych rozjazdów na stacji Radom Główny. Wartość inwestycji to
39 milionów złotych.
Jesienią ubiegłego roku poseł PiS Andrzej Kosztowniak złożył w sprawie przystanku interpelację. Z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury wynikało, że przy peronach Radomia Wschodniego
nie będą zatrzymywały się pociągi PKP Intercity. Taka wiadomość zaniepokoiła członków radomskiego Klubu Miłośników Kolei, którzy wskazywali, że rozbudowana infrastruktura pozostałaby wówczas w dużej mierze niewykorzystana, a dojazd koleją do radomskiego lotniska zostałby znacznie utrudniony.
Wkrótce potem nastąpił jednak zwrot akcji. Inny parlamentarzysta – Konrad Frysztak z Koalicji Obywatelskiej – poinformował (powołując się na rozmowę z prezesem PKP Intercity Januszem Malinowskim), że
część pociągów dalekobieżnych spółki obsłuży Radom Wschodni.
Biuro prasowe PKP Intercity potwierdza, że przewoźnik rozważa wprowadzenie postojów na przystanku Radom Wschodni pilotażowo, tylko dla pociągów kursujących w godzinach dopasowanych do odlotów i przylotów samolotów (wciąż niezbyt licznych –
jak piszemy tutaj). – Zatrzymania zostaną wprowadzone pod warunkiem ich akceptacji przez organizatora transportu – zastrzegają nasi rozmówcy. Nie podają też daty ewentualnego wejścia w życie tej zmiany (pociągi Kolei Mazowieckich mają zacząć się tu zatrzymywać w czerwcu br.).
Jeśli pomysł ten wejdzie w życie, wydłużenie przejazdu między Warszawą Centralną a Radomiem wyniesie – według wyliczeń PKP Intercity – około 3 minut. – Oznacza to, że pociągi obsługujące stację Radom Wschodni będą pokonywały trasę między wskazanymi stacjami w czasie dłuższym niż 60 minut – precyzują przedstawiciele spółki. Przewoźnik nie przewiduje obecnie specjalnych ofert taryfowych dla pasażerów dojeżdżających na lotnisko, takich jak zniżki dla posiadaczy biletów lotniczych czy bilet zintegrowany z radomską komunikacją miejską.